Για ακόμα μια χρονιά, η Αθήνα γίνεται κινηματογραφική πρωτεύουσα φιλοξενώντας
τις 28ες Νύχτες Πρεμιέρας, το αγαπημένο φεστιβάλ της πόλης που και φέτος
παρουσιάζει ένα πολύπλευρο και πλούσιο πρόγραμμα για όλους τους σινεφίλ.
Παρακάτω θα βρείτε τις επιλεγμένες προβολές της διοργάνωσης για τις οποίες το «α»
εξασφάλισε διπλές προσκλήσεις για τους αναγνώστες του. Μπείτε στην κλήρωση και
διεκδικήστε τις θέσεις σας στις προβολές που δεν είναι απίθανο σύντομα να γίνουν
sold out…
«Γ*μημένε Μπόρνχολμ» (Άνια Κάζεγιακ, 2022)
Τρίτη 4/10, Δαναός, 22.00
Στο νησί Μπόρνχολμ της Δανίας, δυο οικογένειες παίρνουν τα τροχόσπιτά τους για
κάμπινγκ πλάι στο κύμα. Το χαλαρό κλίμα και οι ειδυλλιακές διακοπές όμως πάνε
περίπατο, μαζί με τη σταθερότητα της μεταξύ τους φιλίας, μόλις ένα άβολο
περιστατικό μεταξύ των ανηλίκων της παρέας οξύνει επικίνδυνα τα πνεύματα. Με
βλέμμα αποδόμησης, που δεν αποκλείει ωστόσο τη διακριτική συμπάθεια απέναντι
στους ήρωές της, η Άνια Καζέγιακ εναποθέτει σαν καστράκια στην άμμο έννοιες
όπως η φιλία, η συντροφικότητα, ο γάμος και η γονεϊκότητα, αφήνοντάς τα στο έλεος
των κυμάτων που λέγονται κρίση μέσης ηλικίας και έμφυλα στερεότυπα. Μια
ιλαροτραγωδία θερινής τρέλας, κατά την οποία το χιούμορ και το δράμα βρίσκονται
ενοχλητικά κοντά. Ενδεχομένως όσο και εμείς οι ίδιοι με τους χαρακτήρες της
ταινίας.
«Πέντε Εύκολα Κομμάτια» (Μπομπ Ράφελσον, 1970)
Τετάρτη 5/10, Άστυ,19.30
Αν κάποτε τείνουμε να ξεχνάμε ότι ο Νίκολσον είναι σοβαρά παραπάνω από «Tζακ»,
συμβαίνει ίσως γιατί ξεχνάμε τούτον τον ακρογωνιαίο λίθο, την πρώτη μείζονα
ταινία-καλωσόρισμα του Νέου Χόλιγουντ στα ‘70ς. Το οποίο δεν είναι μόνο ούτε οι
auteurs, ούτε οι ερμηνευτικοί γίγαντες, ούτε η αντι-ηρωική θεματολογία. Είναι η
αναγεννημένη αισθητική του νέου σινεμά που εδώ συνοψίζεται. Στο πρόσωπο του
Ρόμπερτ ενυπάρχουν η άρνηση της μπουρζουαζίας, το απότομο ξύπνημα από το
όνειρο του φιλελευθερισμού του ‘60, το τέλος του ρομαντισμού. Ωστόσο, το έργο
ανυψώνεται και διαφέρει επειδή αρνείται την πλοκή, επιμένει κάθετα στην
αντιψυχολογιστική ψυχογράφηση και αποτολμά φινάλε που κάνει κοτζάμ
«Ξένοιαστο Καβαλάρη» να φαίνεται διδακτικά ρομαντικός. Μέσα σε έναν μόλις
χρόνο το σινεμά ήταν ήδη δεκαετίες μπροστά.
«Ιτιά Τυφλή, Γυναίκα Κοιμωμένη» (Πιέρ Φόλντες, 2022)
Τετάρτη 5/10, Άστυ,22.00
Ένας ευφραδής βάτραχος που σώζει το Τόκιο από έναν φονικό σεισμό, ένας
αφιλόδοξος τραπεζίτης, ένας «αδειανός» υπάλληλος που ερωτεύτηκε την γυναίκα του
καλύτερού του φίλου, ένα σύγχρονο Τζίνι και μια μοναδική ευχή, μια χαμένη γάτα,
το adagio του 23ου Κονσέρτου για Πιάνο του Μότσαρτ… Είναι ένας κόσμος αποσταγμένος από τρεις συλλογές διηγημάτων του Μουρακάμι, είναι ακόμα περισσότερο ένα απίθανο animated ντεμπούτο του συνθέτη Πιερ Φολντές, που μονομιάς πείθει πώς άργησε να το πραγματοποιήσει. Ελαφρόμυαλο και βαρυσήμαντο μαζί, απαγκιστρωμένο από έναν κόσμο που χρειάζεται αλλιώτικους ανθρώπους για να αλλάξει κι αυτός, γεμάτο χιούμορ κι αναπάντεχη σινεφιλία (μια λειτουργική
αναφορά στο «Φορτ Απάτσι» του Φορντ!), να μια ταινία που ισχυρίζεται,
μελαγχολικά και τρισχαριτωμένα, πως το νόημα κείται πέρα από τον στυφό
ορθολογισμό.
«Σ’ Αγαπώ Μέχρι Θανάτου» (Ιλέιν Μέι, 1971)
Πέμπτη 6/10, Άστορ, 17.15
Ένας αμετανόητος playboy, όλο εκλεκτικά, πανάκριβα γούστα και ακριβές συνήθειες,
χρεοκοπεί. Η μόνη περίπτωση να διατηρήσει τον τρόπο ζωής του, είναι να παντρευτεί
μια πλούσια νύφη μέσα σε 6 εβδομάδες, ειδάλλως ο χαιρέκακος, ζάμπλουτος θείος
του θα του πάρει και τα τελευταία του υπάρχοντα. Το σκηνοθετικό ντεμπούτο της
ντροπιαστικά άγνωστης σήμερα Μέι είναι μια καλόψυχη μεν, συντριπτική δε σάτιρα
του ανδρικού χαρακτήρα, καθώς και των συνεπειών που έχει μια τυπική ανδρική
συμπεριφορά. Με έναν απαράμιλλο Ματάου στην ακμή του ερμηνευτικού του
τρόπου, την ίδια την Μέι, άφοβη πραγματικά, στον ρόλο της ανέλπιδα αδέξιας νύφης,
ένα σενάριο εύγλωττο και φλεγματικό και μια σκηνοθεσία που προκρίνει θεςπέσια
τις δικές της προτεραιότητες, να μια (ακόμα) ταινία της εποχής που οφείλεται να
ανακαλυφθεί.
«Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου» (Άλαν Τζ. Πακούλα, 1976)
Πέμπτη 6/10,Άστυ, 19.00
Η άπταιστη παντρειά του πολιτικού θρίλερ με την ερευνητική δημοσιογραφία.
Επικεφαλής ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ. Επί τέσσερα χρόνια κίνησε γη και ουρανό,
αγόρασε τα δικαιώματα του βιβλίου των δημοσιογράφων Μπομπ Γούντγουορντ και
Καρλ Μπέρνστιν, που αποκάλυψαν το σκάνδαλο Watergate, προσέλαβε για
σεναριογράφο τον Γουίλιαμ Γκόλντμαν, επέβλεψε κάθε στάδιο της παραγωγής και
έβαλε και την πρωταγωνιστική του σφραγίδα, ώστε να ενδιαφερθεί η Warner Bros.
για το σχέδιο. Αυτή είναι η ταινία που μπορεί να κάνει νέους ανθρώπους να θέλουν
να γίνουν δημοσιογράφοι και δημοσιογράφους να είναι για μια φορά υπερήφανοι για
το λειτούργημά τους. Στη ζωή δεν πάνε βέβαια όλα πάντα έτσι, όμως για μια φορά,
υπό την διορατική επιμέλεια του Άλαν Πακούλα, το χολιγουντιανό δημοσιογραφικό
θρίλερ βρέθηκε στο απόγειό του.
«Τα Πορφυρά Πανιά» (Πιέτρο Μαρτσέλο, 2022)
Πέμπτη 6/10, Δαναός, 19.30
Επιστρέφοντας μετά το τέλος του Α’ Παγκοσμίου, ένας μεγαλόσωμος ξυλουργός
μαθαίνει πως έχει γίνει πατέρας της Ζουλιέτ. Παράλληλα, μυστικά που δεν θέλουν
και πολύ για να βγουν στην επιφάνεια, γεννούν εντάσεις που βάζουν τον ίδιο και την
οικογένειά τουστο στόχαστρο της τοπικής κοινωνίας. Ο Πιέτρο Μαρσέλο παραμένει
πάντα ένας οικονομικός, ουσιαστικός σκηνοθέτης. Πρόσθετα όμως εδώ επιμένει στις
στιγμές που οξύνουν την καλλιέπεια, το στιλ γίνεται όλο και πιο αιθέριο, θυμίζοντας
έναν Ζακ Ντεμί. Έτσι, το «Scarlet» μοιάζει με ιμπριονιστικό πίνακα, που παρά τη
βαριά μπορντούρα του αφηγείται την πιο γλυκιά ιστορία. Ξεκινάει από το σκοτάδι με το βλέμμα καρφωμένο ψηλά και απογειώνεται σε μια υπέροχη ιστορία, που κρύβει μέσα της πολύ σινεμά, μα και την πεμπτουσία του μοντέρνου.
«Τενζίν» (Τζος Ράιχμαν & Μάικλ Λεμπλάνκ, 2021)
Παρασκευή 7/10, Άστορ,17.30
Όταν ο αδερφός του αυτοπυρπολείται διαμαρτυρόμενος για τις βαρβαρότητες των
Κινέζων κατά του λαού του Θιβέτ, ο Τενζίν βιώνει το σύνδρομο του επιζώντα.
Επηρεασμένος από το στενό του κύκλο συνειδητοποιεί πως για να ξεφύγει από τη
σκιά του γεγονότος, πρέπει να κυνηγήσει κάτι αντίστοιχα μεγάλο στη ζωή του. Να
γίνει ο ίδιος μάρτυρας. Ένα πρωτοεμφανιζόμενο δημιουργικό δίδυμο δραπετεύει από
την αφηγηματικότητα και καταγράφει σε εικόνα και ήχο τις αντιφάσεις που
διαβρώνουν την ιδιοσυγκρασία ενός εξόριστου λαού. Παραδίδουν ένα ντελιριακό
πρελούδιο για μια ιστορία που γράφεται με αίμα σε χρόνο ενεςτώτα. Αφαιρετικό κι
εσωτερικό σαν προσευχή, σε παρασύρει σε ένα υπερκοσμικό τριπ που μπορεί να
αφουγκράζεται τον βόμβο από τα κλαμπ του Τορόντο ταυτόχρονα με την πνοή των
Ιμαλαΐων.
Μυστική προβολή
Παρασκευή 7/10, Δαναός, 22.00
Λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν εγκαίρως από το www.aiff.gr και το www.cinemagazine.gr
«Θεοί και Δαίμονες» (Μπιλ Κόντον, 1998)
Σάββατο 8/10, Άστορ, 19.30
Δικαιολογημένο Όσκαρ Καλύτερου Διασκευασμένου Σεναρίου, υποψηφιότητα Α
Ανδρικού Ρόλου για την σπουδαιότερη κινηματογραφική ερμηνεία του Ίαν
ΜακΚέλεν, υποψηφιότητα Β΄ Γυναικείου Ρόλου για την εξαίρετη Λιν Ρέντγκρεϊβ και
περισσότερα από 30 βραβεία από Ενώσεις Κριτικών και φεστιβάλ για μια ταινία που
πλέον απολαμβάνει της φήμης μοντέρνου κλασικού για το queer σινεμά. Βασισμένο
στη ζωή του ομοφυλόφιλου χολιγουντιανού σκηνοθέτη Τζέιμς Γουέιλ («Η Μνηστή
του Φρανκενστάιν»), το κομψοτέχνημα του Μπιλ Κόντον διηγείται τη σχέση φιλίας
και κρυφής ερωτικής έλξης που αναπτύσσεται ανάμεσα στον ηλικιωμένο σκηνοθέτη
και ένα νεαρό κηπουρό (Μπρένταν Φρέιζερ). Προλογίζει ο «Χρήστος δε μένει πια
εδώ».
«Μικρές μου Αγαπημένες» (Ζαν Εστάς, 1974)
Κυριακή 9/10, Άστορ, 22.00
Ένα αγόρι μεγαλώνει στην γαλλική επαρχία. Έχει φίλους, αλλά είναι μοναχικός,
επιζητά τα κορίτσια, αλλά σκοντάφτει στην μικροαστική νοοτροπία των
κωμοπόλεων. Καλοκαιρινά έγχρωμο (από τον σπουδαίο Νέστορ Αλμέντρος) και
ντεκουπαρισμένο κοφτά και χιουμοριστικά, το -θα έλεγε κανείς κάπως τολμηρά-
πρίκουελ της «Μαμάς», είναι μια εντελώς άλλη ταινία, σε συζήτηση με τις ταινίες
ενηλικίωσης ενός Τριφό ή ενός Φελίνι, αλλά, περισσότερο, σε αποσταγμένη
προσωπική εξομολόγηση. Ο διάλογος, το χιούμορ, η αποφυγή κάθε βερμπαλισμού, η
σπουδασμένη σεναριακή πυκνότητα και η ηθογραφικά λεπτομερής οπτική
καταγραφή της επαρχιακής Γαλλίας, δεν το καθιστά απλώς ένα από τα 10
υποδειγματικότερα φιλμ «γαλλικότητας», αλλά και ένα κινηματογραφικό επίτευγμα
λυπηρά άγνωστο υπό την βαριά σκιά του προκατόχου του.
Για να κερδίσετε μία (1) από τις είκοσι (20) διπλές προσκλήσεις για τις επιλεγμένες
προβολές του 28ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες
Πρεμιέρας» συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα. Ο διαγωνισμός λήγει τη Δευτέρα
3/10 (12 μ.) και τα ονόματα θα ανακοινωθούν λίγο μετά το τέλος του στο
athinorama.gr
Προσοχή – οδηγίες για τις προσκλήσεις:
Οι προσκεκλημένοι μπορούν να προσέλθουν στην προβολή και να εισέλθουν στην
αίθουσα με το ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ τους, παραλαμβάνοντας το ΜΗΔΕΝΙΚΟ τους
ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ, τουλάχιστον 20’ ΠΡΙΝ την έναρξη της ταινίας. Στα 15’ νωρίτερα της
έναρξης της προβολής, οι κρατημένες για προσκλήσεις θέσεις απελευθερώνονται για
το κοινό.